.

חזון הישיבה הפתוחה

 

הישיבה הפתוחה חרטה על דגלה שתי מטרות מרכזיות:

א. להגשים את חזונו של הראי"ה קוק זצ"ל: להציע "בשפה ברורה את כל הכללים היסודיים של הסוגיות העקריות, התמצית הברורה של התלמודים והשטות, באורי גדריהן וגבוליהן בדרך פשוטה וישרה ובאופן המפיץ אורה על כללות הענין בהסברה מובנית למדנית ומדעית".

ב. להנגיש לציבור רחב את פסגת לימוד הגמרא שנוצר על ידי הראשונים ופותח בעזרת כלי ניתוח והבנה משמעותיים שפיתחו האחרונים. 

פרטי המטרה הראשונה

 

החזון

לפני למעלה ממאה שנה, בשיחה לפני חכמי ירושלים, הציב הראי"ה קוק חזון גדול שעדיין לא זכה להתממש: "הנה יש לנו ספרי כללים וסוגיות ראשונים ואחרונים אבל בכל אלה אין לנו ספר אחד שיבאר את התמצית של כללי התורה לערכיהם, לא רק בתור מאסף... כי אם אוצר גדול שילך על פני כל התורה שבעל פה ביחוד, ובפרט על פני התלמודים ודברי הראשונים ויציע בשפה ברורה את כל הכללים היסודיים של הסוגיות העקריות, התמצית הברורה של התלמודים והשטות, באורי גדריהן וגבוליהן בדרך פשוטה וישרה ובאופן המפיץ אורה על כללות הענין בהסברה מובנית למדנית ומדעית" [הרצאת הרב, תרפ"א].

הראי"ה הקדים את זמנו בהבנה שחזרת עם ישראל לארצו והתכנסותו של העם בארץ אבותיו, מחייבת את כינוסה של התורה למערכת כללית, מקיפה והרמונית: "חשובה היא היצירה הרגילה שאנו עסוקים בה, חשוב הוא כל חדוש נכון, כל הלכה מתבררת, כל פלפול ישר, כל דרשנות הגיונית... אבל התקופה הזאת שאנו חיים בה... קוראים אותנו למעשים כבירים של קודש ליצירות כלליות שהם קרובים לנו".

בדורות האחרונים זכינו ליצירות תורניות רבות ומגוונות: בלמדנות, בהלכה, בסידור שיטות ובאיסוף מקורות. ביצירות אלו יש ברכה גדולה, אך דומה שעדיין קיים חוסר גדול ב"יצירה הכללית" אותה חזה הראי"ה. יצירה תורנית המקיפה את כל חלקי התורה שבעל פה, ומבררת באופן מעמיק, שיטתי, רהוט ותמציתי כל תחום בתורה וכל נושא תורני מן המסד עד הטפחות.

מטרתנו להגשים חזון זה באמצעות יצירה המשלבת בין הלמדנות שהתפתחה על ידי רבותינו האחרונים, לבין התפיסה ההרמונית שהציב הראי"ה בחזונו. מגמת היצירה היא "לבנות" כל נושא תורני ממקורותיו הראשוניים, דרך בירור מעמיק ושיטתי של הסוגיות השונות ושיטות הראשונים והאחרונים, אל חשיפת התפיסות העקרוניות העקביות העומדות ביסוד הדיוניים ההלכתיים השונים. אנו מאמינים שבכוחה של יצירה זו לאפשר לכלל שכבות הציבור את הידיעה הרחבה, המעמיקה והיסודית בעקרונות התורה שבעל פה, ולהקנות ללומדי התורה את המבט המקיף והשיטתי בחלקי התורה השונים.

 

התכנית

תכנית העבודה מחולקת לשני חלקים:

א. בניית יצירה כללית

הראי"ה הגדיר את היצירה הכללית שאותה חזה כ"בנין התורה לדורות". היצירה התורנית לדורותיה היא עמוקה, רחבה ואינסופית. ב"בנין התורה לדורות" אמורים ללקט ולאסוף מתוך אותה יצירה עצומה ומרשימה, את עיקרי הדברים המאפשרים להעמיק ביסודות המושגים ההלכתיים, ולהוסיף עליהם את המבט הכללי וההרמוני.

שיטת העבודה במיזם מבוססת על חמישה אדנים:

  1. התמקדות ביסודות הסוגיה. עיון והעמקה בסוגיות על פי הגישה האנליטית של ר' חיים מבריסק ושאר גדולי האחרונים, וחשיפת היסודות המשפטיים והרעיוניים של המושגים ההלכתיים הנידונים בסוגיה.
  1. שיטתיות. מלבד העיון בכל סוגיה, יינתן דגש על התאמת שיטות הראשונים לאורך הסוגיות, וחשיפת העקרונות החורזים כל שיטה, באופן המקנה ללומד מבט כולל ובהיר של התחום הנלמד, מתוך מגמה לכוון לאמיתתם של דברים.
  2. מבט מקיף. הצגת הנושא בצורה מלאה מן המסד ועד הטפחות.
  3. בהירות. כתיבה בהירה ומדויקת, על פי הסטנדרטים המקובלים. יושם דגש על הנהרת המושגים הלמדניים המקובלים באופן ברור ומדויק, יחד עם חידוש של מושגים הנדרשים להבנת הנושא הנלמד.
  4. תמציתיות. עיסוק בעיקרי הדברים, תוך התמקדות בביאור הסוגיות ושיטות הראשונים, וריחוק מכל פלפול ואריכות מיותרת.

 

ב. הנגשת היצירה

תקום בעז"ה "ישיבה פתוחה", שבה יהיו שיעורים מסודרים על כל תחומי התורה שבעל פה, ספרות התנאים, ש"ס בבלי וירושלמי, רמב"ם, טור ושו"ע. סדרות השיעורים יהיו גם על פי סדר הספרים, וגם על פי סידור נושאי. כך כל לומד, הן המעוניין בלימוד ספר מסויים, הן הלומד נושא מסויים, ימצא את מבוקשו.

שיעורים אלו, פירותיה של היצירה הכללית על פי חזונו של הראי"ה, יעלו לאתר הישיבה הפתוחה כטקסט כתוב, כשיעורי אודיו וכשיעורי וידאו, תוך ניצול המשאבים הדיגיטליים להגעה לבהירות מקסימלית ושליטה גבוהה בנושאים הנלמדים.

יצירה תורנית זו תוגש לציבור הרחב בשלוש רמות: בסיסית, יסודית ומעמיקה, וכך כל אחד יוכל ללמוד ברמה המתאימה לו.

הישיבה הפתוחה תשמש מרחב מרכזי להמשך "בנין התורה לדורות", תוך כדי משא ומתן הלכתי עם הלומדים השונים. כל לומד יוכל להקשות, לפרוך, לסתור ולבנות בכל נושא הקיים, וצוות "הישיבה הפתוחה" יאסוף את ההבנות החשובות והיסודות המשמעותיים במגמה לשפר ולקדם את היצירה הכוללת. כך יתווספו קומות נוספות לבניין מרכזי זה.

פרטי המטרה השניה

בדורנו מתרחש מפעל חשוב - חיבור ציבור רחב לתורה שבעל פה.

הראשון למפעל זה הוא רבי פנחס קהתי שביאר את המשנה והנגישה לציבור הרחב.

הרב שטיינזלץ וש"ס שוטנשטיין המשיכו את המפעל והנגישו את הגמרא לציבור רחב.

כעת מגיע השלב השלישי, לחשוף את הציבור לפסגת לימוד הגמרא שנוצר על ידי הראשונים ופותח בעזרת כלי ניתוח והבנה משמעותיים שפיתחו האחרונים.

"הישיבה הפתוחה" חרטה על דגלה מטרה זו, ולשם כך היא פיתחה מתודה המדריכה את הלומד בשבילי התורה שבעל פה המסורה לנו מדורי דורות, ומביאה אותו למבט מקיף, שיטתי ויסודי על היצירה התורנית שנוצרה עד היום.

מבט זה נותן שליטה טובה בחומר הנלמד, ומאפשר להגיע בזמן קצר יחסית לידיעת התורה ברמה גבוהה.

מטרתנו להקים מאגר מידע מקיף, שיטתי ויסודי על כל התורה שבעל פה ממסכת ברכות ועד מסכת עוקצין, ובו שיעורים כתובים, שיעורי וידאו ושיעור אודיו על כל סוגיה וסוגיה.

נבנה באמצעות מערכת דפי הנחיתה של רב מסר

.